23.9.2010

Verkkokauppa

Verkkokauppa yleisesti.

Verkkokauppa on Internetin välityksellä toimiva kauppa. Myös nimityksiänettikauppasähköinen kauppaelektroninen kauppa ja online-kauppakäytetään yleisesti.
Sähköisen kaupan palvelukeskuksen ja Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistys ry:n (ECF) yleisesti käytettyjen määritelmien mukaan "sähköinen kaupankäynti on ICT:n (tieto- ja viestintäteknologian) välityksellä tapahtuvaa tavaroiden ja palvelujen tarjontaa, kysyntää tai myyntiä tai muuta kaupallista asiointia". Verkkoliiketoiminta viittaa tietoverkkojen välityksellä käytävään liiketoimintaan, ja usein sillä tarkoitetaan internetin välityksellä käytävää kauppaa.
Verkkokaupan on jopa arvioitu muuttavan kuluttajien suhtautumista tavaraan: kaiken ei välttämättä tarvitse olla uutta ja itse ostettua, vaan tavaroita voi myös vuokrata tai ostaa käytettynä. Verkko kun mahdollistaa tavaroiden myymisen ja vuokraamisen suoraan kuluttajalta kuluttajalle.

Kuluttajakaupassa kyse on etäkaupasta.

Verkkokaupat toimivat periaatteessa samalla tavalla kuin postimyyntiyritykset, ja niitä koskevat samantyyppiset säännökset. Mutta vaikka verkkokaupat yleensä rinnastetaan postimyyntiin, eivät kaikki postimyyntiin tarkoitetut lait ja säädökset päde siihen. Esimerkiksi sähköisesti käytettävät sovellukset (lukuaika maksulliseen sanomalehteen, WWW-sivutilapalvelut jne.) myydään ilman palautusoikeutta. Myös oikeita tuotteita on mahdollista myydä ilman palautusoikeutta, mutta tästä täytyy myyjän mainita selvästi sivuillaan.
Ostaminen verkkokaupoista käy tavallisesti siten, että asiakas tutustuu verkkokaupan tuotevalikoimaan verkkokaupan www-sivuilla ja kerää haluamansa tuotteet "ostoskoriin" eli elektroniselle tilauslistalle, joka laskee tuotteiden hinnat ja usein myös toimituskustannukset yhteen. Kun asiakas on kerännyt ostoskoriin kaikki tuotteet, hän voi tehdä tilauksen. Tilaaminen edellyttää yleensä jonkinlaista rekisteröitymistä palveluun. Yleisimpiä maksutapoja verkkokaupoissa ovat luottokortit, pankkien tarjoamat nettimaksut, postiennakko ja Matkahuollon bussiennakko.
Internetiin on myös syntynyt muutamia globaaleja kauppapaikkoja, kutenAmazon ja eBay. Nämä ja monet muut kilpailevat hyvin laajalla tuotevalikoimalla. Suomessa tällaisia ovat kuluttajatuotteiden puolella Anttila ja yritystuotteiden puolella KauppaKartano. Toisaalta myös pienet erikoisalueet, jotka tuskin muuten edes voisivat tarjota tuotteitaan, ovat voineet löytää asiakkaita Internetin välityksellä. Tällaisesta käy esimerkiksi vaikkapa harvinaisten itämaisten taistelulajien välineiden kauppa tai lääketieteen valmennusmateriaaleja myyvä yritys.

1 kommenttia:

  1. Kannattaa vaihtaa linkin väriä, nyt niitä ei tahdo erottaa taustasta. Muuten yllättävän hyvää tietoa verkkokaupan perustamisesta.

    VastaaPoista